Într-o cuvântare publică recentă, ţinută în Germania, Corpul de Guvernare al Martorilor lui Iehova i-a „înarmat“ din nou pe părinţii Martori presându-i să ia măsuri pentru ca cei mici ai lor să ajungă la pasul botezului la vârste fragede precum 9 sau 10 ani şi a ignorat în mod intenţionat repercusiunile fatale pe care o astfel de decizie le poate avea.
Mark Sanderson, membru al Corpului de Guvernare — conducerea spirituală a Martorilor lui Iehova şi bărbaţii din spatele JW.org — a ţinut o cuvântare publică în Germania la 9 mai 2015. Printre altele, el s-a adresat în mod direct părinţilor Martori ai lui Iehova. Înregistrarea audio a acelei secvenţe poate fi descărcată aici.
După ce a subliniat dorinţa arzătoare a Corpului de Guvernare ca cei mici să fie botezaţi între vârsta de 9 şi 11, numindu-şi botezul propriu „cea mai bună decizie pe care [a] luat-o vreodată“, Mark Sanderson le-a inoculat părinţilor sentimente de vinovăţie, întrebându-i:
„Împărtăşiţi punctul de vedere al Corpului de Guvernare în această privinţă? Vă ajutaţi copii să devină vestitori nebotezaţi şi să se dedice la o vârstă fragedă?“
Grotesc, în multe privinţe
În primul rând: nu ar trebui părinţii să împărtăşească punctul de vedere al lui Dumnezeu, nu pe cel al Corpului de Guvernare? În al doilea rând: mi se pare mie sau ei chiar nici nu mai încearcă să-şi ascundă caracteristicile sectare? Dar mă rog.
Apoi citează dintr-un număr al revistei Turnul de veghe (ABC sectar: Te citezi pe tine însuţi pentru a dovedi o afirmaţie pe care o susţii):
„Uneori, chiar şi atunci când copiii întrunesc cerinţele pentru botez, părinţii ar putea decide că ar fi bine să mai aştepte un timp. Ce motive ar putea avea ei? «Mi-e teamă ca nu cumva, după botez, copilul meu să comită un păcat grav şi să fie exclus.» Ar fi logic să credem că un tânăr care amână pasul botezului nu va răspunde înaintea lui Dumnezeu pentru conduita sa? . . . Atât creştinii botezaţi, cât şi cei nebotezaţi sunt răspunzători înaintea lui Dumnezeu pentru faptele lor.“ — w11 15/6 pag. 6
Aici Corpul de Guvernare trece în mod intenţionat pe lângă problemă.
Cum aşa? Părinţii Martori ai lui Iehova nu se tem de excluderea copiilor lor din cauza faptului că vor da socoteală în faţa lui Dumnezeu. În schimb, se tem că vor trebui să-şi evite copiii în cazul eventualei excluderi. Un articol despre politica evitării publicat pe JW Alumni explică în detaliu motivele pentru care, pe bună dreptate, părinţii Martori se tem de eventualitatea excluderii copiilor lor.
Corpul de Guvernare este conştient de această situaţie. Totuşi, ei adoptă sofismul „omului de paie“ şi folosesc un argument complet diferit şi trezesc în părinţi sentimentul de vinovăţie spunând că acel copil al lor care practică păcate a dat de bucluc indiferent de situaţie. Desigur, acest lucru nu e adevărat. Cel mai rău lucru ce i se poate întâmpla unui tânăr este să se boteze.
Ce deduc foştii Martori şi Martorii raţionali din această experienţă?
- Evenimentele recente şi schimbarea tonalităţii arată că Corpul de Guvernare a intrat într-un mod de panică. Această cuvântare este o dovadă în plus că ceva nu puşcă la Brooklyn.
- Martorii lui Iehova sunt religia cu cea mai mică rată de retenţie a membrilor. 2 din 3 copii pleacă după ce cresc. Făcându-i să se boteze la o vârstă fragedă, Corpul de Guvernare creşte nivelul de inhibiţie în ce priveşte părăsirea sectei.
- Corpul de Guvernare nu are nicio mustrare de conştiinţă când vine vorba de „înarmarea“ membrilor organizaţiei. El chiar e pregătit să o facă orişicând, asemenea cazului întâlnit în această cuvântare. Afirmaţii precum „Corpul de Guvernare observă cât de mulţi tineri îşi dedică viaţa lui Iehova“ sau „[Vă mulţumim, dragi părinţi, că îi încurajaţi pe copiii voştri] să se dedice lui Iehova în tinereţe“ îi vor grăbi pe părinţii Martori ai lui Iehova să asculte de acest îndemn.
ACTUALIZARE: Pe pagina de Facebook a JW Alumni, unii comentatori spun că în Biserica Catolică (şi, la fel, în Biserica Ortodoxă, n. trad.) se practică botezul copiilor mici. Deşi acest lucru este adevărat şi suficient de rău, consecinţele în cazul catolicilor sunt mai puţin grave. Excomunicarea din Biserica Catolică nu atrage după sine izolarea socială. Dimpotrivă, catolicii depun eforturi pentru a-i atrage pe membrii excomunicaţi să se implice în activităţi sociale.
ACTUALIZARE 2: Am fost acuzat de minciună în legătură cu această postarea. Desigur, această acuzaţie nu are absolut niciun temei — şi, dacă acei acuzatori ar fi citit articolul cu o minte deschisă, şi-ar fi dat seama de acest lucru —, însă chiar şi aşa aş dori să răspund la aceste pretenţii aiurea.
Când spun că Martorii lui Iehova îi presează pe copii să se boteze sau îi presează pe părinţi să exercite presiune asupra copiilor lor, evident că nu mă refer la faptul că acei copii ai Martorilor lui Iehova sunt fortaţi în mod violent către bazin. Acesta constituie un alt sofism de tipul „omului de paie“ în raţionamentul Martorilor fanatici şi este des întâlnit în discuţiile purtate cu ei. Presiunea este doar de natură psihologică, iar acest lucru este absolut evident din exemplul citat în acest articol.
Însă nu este şi singurul exemplu. Să luăm acest videoclip pentru copii, de pildă.
Videoclipul ilustrează cântarea intitulată „Pleacă-ţi urechea la ruga mea“, ale cărei versuri evocă moduri prin care cineva poate să-l mulţumească pe Dumnezeu, şi prezintă la un moment dat un copil care se botează la vârstă fragedă şi vedem şi un părinte mândru făcându-i o poză.
Ce vor înţelege copiii din videoclip?
- Dacă un copil vrea să-i bucure inima lui Dumnezeu şi vrea ca Dumnezeu să-i asculte rugăciunea, el trebuie să se boteze. Cu cât mai repede, cu atât mai bine.
- Părinţii se bucură şi sunt mândri dacă copiii lor se botează.
Copiii Martori ai lui Iehova au două obiective pe care vor să le atingă: să-i bucure inima lui Iehova şi să le bucure inima părinţilor.
Aşadar, deşi nu li se aplică literalmente forţă copiilor, există totuşi o măsură de abuz psihologic, întrucât se folosesc sentimente de vinovăţie la adresa copiilor pentru a-i atrage către o decizie care va avea consecinţe fatale atunci când vor creşte mari.
În concluzie: Dragă Martor al lui Iehova, nu pot exclude posibilitatea strecurărilor erorilor în articole, dar aici nu este cazul. Esenţa chestiunii este următoare:
Pe lângă faptul că sunt potenţial blasfematori, Martorii lui Iehova exercită presiune la nivel psihologic asupra copiilor şi părinţilor lor deopotrivă pentru a lua o decizie serioasă. Şi deşi aceşti copii vor coborî în mod voluntar în bazin, calea care duce într-acolo nu va fi fost deloc una de voluntariat. Ceea ce întâlnim aici este abuz emoţional.
Putem doar să sperăm că părinţii vor fi suficient de înţelepţi să ignore această presiune.
Publicat la 11 mai 2015 pe TAZE.co