Cel mai nasol congres — partea a 2-a: Buncărul

worsttitlero2S-ar putea ca deja să fi văzut materialele video cunoscute drept filmuleţele din buncăr, difuzate la congresul regional din 2016. Clipurile înfăţişează un mic grup de Martori înghesuiţi într-un beci convertit ad-hoc în buncăr, în timpul unei perioade de criză mondială, despre care organizaţia Watchtower învaţă că va avea lor imediat înaintea bătăliei de la Armaghedon şi care poartă denumirea de „necazul cel mare“.

Naraţiunea prezintă pe rând personajele în timp ce fiecare dintre ele evocă câte o întâmplare de dinaintea izbucnirii necazului celui mare.

Materialele video sunt menite ca instrumente didactice care să-i ajute pe Martorii lui Iehova să-şi păstreze la inimă lecţiile pe care Corpul de Guvernare doreşte să li le predea.

Dar care sunt aceste lecţii? Urmaţi-mă în buncăr şi vom face un tur detaliat al evenimentelor care, potrivit învăţăturii organizaţiei Watchtower, vor avea loc în viitorul foarte apropiat şi al acţiunii şi al atitudinilor pe care e crede că Martorii vor trebui să le manifeste pentru a le supravieţui.

Filmuleţul nr. 1 – Mândria

buncar1Primul filmuleţ din buncăr se vrea a fi un material despre pericolele mândriei şi ne prezintă un bătrân care îşi aduce aminte de o situaţie în care păcatul mândriei aproape că l-a cuprins. El explică modul în care un alt bătrân din congregaţia sa, putem să presupunem că a fost supraveghetorul Şcolii de Serviciu Teocratic, l-a abordat cu privire la greşelile pe care le făcuse în timp ce ţinea o cuvântare publică.

Cum reacţionează soţia lui? Îi spune: „Crezi că ceea ce a spus e valid?“ sau „Avea dreptate?“ Nu. Ea îi spune:

Te rog spune-mi că nu te-ai contrazis cu el.

Soţia nu e preocupată dacă observaţiile sunt valide sau nu. Singura ei grijă este că el ar fi putut să nu fi acceptat orbeşte observaţia. Soţul răspunde:

Nu, sigur că nu.

E ca şi cum ideea în sine ar fi fost una absurdă.

Devine clar care trebuie să fie atitudinea „potrivită“ care se aşteaptă aici de la bătrân şi anume aceea de a accepta fără comentarii orice îndrumare i se dă. Fără cântărire. Fără oprelişti.

Este într-adevăr sănătos să accepţi criticile constructive, însă trebuie să fii mereu pregătit să respingi sau să combaţi criticile sau instrucţiunile când crezi că nu sunt valide în urma unei analize atente. Pentru a fi o persoană echilibrată este vital să găseşti acest echilibru între a avea o minte deschisă şi încredere de sine.

Acest gen de comportament prezentat în materialul video nu este al unei persoane echilibrate, capabile să evalueze şi să accepte criticile constructive, ci mai degrabă al unui preş intelectual, care va accepta orbeşte orice poruncă din partea autorităţii şi va şi mulţumi la sfârşit. Într-adevăr, păcatul periculos prezentat aici nu este nici măcar faptul că a încercat să combată ideea colegului din corpul de bătrâni, ci faptul că a avut resentimente deşi a acceptat-o orbeşte.

În esenţă, scopul acestei prezentări a pericolelor „mândriei“ se transformă într-o lecţie despre faptul de a accepta orbeşte orice ordin din partea autorităţii Watchtower cu zâmbetul pe buze.

Nu uitaţi că aceasta nu este ultima ocazie în care vom vedea loialitatea oarbă şi neîndoielnică strecurându-se prin umbrele seriei de filmuleţe din buncăr.

Filmuleţul nr. 2 — Divertismentele nepotrivite

buncar2Al doilea act ce se desfăşoară în buncăr are ca protagonist un tănâr frate care urmăreşte materiale deocheate pe telefon.

Sau ceva de genul.

Este de fapt greu de dedus ce făcuse el. El menţionează în mod expres că NU urmăreşte materiale pornografice, însă spune că genul de conţinut pe care îl priveşte îi provoacă gânduri imorale. Aşadar este greu să ne dăm seama exact ce fel de material trebuie şă fi fost acela. Filme erotice? Imagini cu persoane atrăgătoare? Fotografii de catalog? Oricare ar fi situaţia, bărbatul face următoarea observaţie:

Orice lucru care stârneşte gânduri necurate este fără valoare şi trebuie să-mi îndepărtez ochii de la el.

Această poruncă are un sens larg şi vag. O persoană nu poate pur şi simplu să renunţe complet la o experienţă senzorială, de pildă să-şi închidă ochii de fiecare dată când o persoană atrăgătoare trece pe lângă ea pe stradă.

O mare parte din simţămintele voastre cu privire la acest material video depind de punctul vostru de vedere faţă de moralitatea sexuală prezentată de Martorii lui Iehova sau de confesiunile care au învăţături similare despre sex. Dacă împărtăşiţi acest punct de vedere, s-ar putea să nu aveţi multe de criticat aici şi veţi simţi că sfatul captează bine o optică curată din punct de vedere spiritual despre sex. Alţii ar putea fi de părere că acest punct de vedere referitor la sex este unul reprimant şi dăunător. Multe depind de punctul vostru subiectiv de vedere.

Totuşi, unii ar putea sugera că Watchtower încearcă să-i facă pe Martori tuşor temători de telefoanele lor capabile să acceseze internetul, pentru că există ceva pe acel telefon chiar mai periculos pentru un Martor decât pornografia.

Acel ceva nu este altceva decât Google.

În intimitatea personală cu telefonul inteligent, tot ce trebuie un Martor să facă este să tasteze câteva cuvinte într-un motor de căutare, de pildă „Martorii lui Iehova abuz asupra copiilor“ sau „Martorii lui Iehova evitarea“ sau chiar doar „Martorii lui Iehova“ şi printre multele site-uri care vor apărea în lista de rezultate doar unul singur va fi jw.org. Ţin minte că stăteam la într-o întrunire şi citeam un articol de pe JWsurvey pe smartphone-ul meu de încredere în timpul uneia dintre temele mai plictisitoare. Fluxul liber de informaţii nu este ceva ce Watchtower recomandă adepţilor săi, iar telefoanele inteligente de astăzi reprezintă porţi către toată informaţia disponibile în lumea aceasta.

Filmuleţul nr. 3 — Tovărăşiile rele

buncar3Al treilea clip ne-o aduce în prim plan pe soţia bătrânului cu care am făcut cunoştinţă în primul filmuleţ, iar ea relatează o experienţă în care a fost cât pe ce să cadă în capcana „tovărăşiilor rele“ la serviciu, când colegele ei au invitat-o la o cafea în pauză.

Oamenii de la birou par să ofere o prietenie autentică, însă prietenia cu care răspunde Martora poartă cu sine un scop anume. După cât se pare, pe ea n-o interesează colegele ca oameni, ci doar ca potenţiali noi membri ai religiei sale. Ea spune:

Totuşi credeam că puteam să depun mărturie şi să le învăţ de fapt câte ceva despre Iehova.

La un moment dat o vedem încercând să citească un verset, dar apoi ea rămâne şocată când persoanele cu care vorbeşte prezintă un punct de vedere diferit faţă de al ei, ca şi cum ele nu ar fi avut dreptul să o întrerupă în timp ce ea încerca să predice. Speriată, sora îşi închide Biblia. Una dintre colege îi zâmbeşte cunoscător, spunând:

Prea multe informaţii, nu-i aşa?

În timp ce majoritatea oamenilor sănătoşi din punct de vedere intelectual ar consider împărtăşirea punctelor de vedere şi a informaţiilor ca fiind un lucru bun, aici acest lucru ni se prezintă ca fiind ceva ce dăunează celui credincios. În plus, filmuleţul pare să sugereze că faptul că prietenele discută despre familii şi soţi, un subiect perfect normal pentru majoritatea oamenilor, este cumva un lucru rău. Martora se plânge:

În realitate, eu eram cea căreia i se preda şi învăţam repede.

Filmuleţul o prezintă pe soră ca şi cum ar fi o fiinţă slabă fără discernământ, pe care opiniile celor din jur o pot sufla încoace şi încolo. Nu se ia considerare faptul că o persoană matură şi raţională ar trebui să fie în stare să evalueze noi puncte de vedere, să decidă validitatea lor şi să le respingă ori să le adopte în consecinţă.

Nu, ea este prezentată ca o persoană cu ochi mari şi influenţabilă ca un copil mic. Îmi pot imagina că mulţi Martori s-ar simţi deranjaţ, ba chiar un pic jigniţi de presupunerea Corpului de Guvernare că ei sunt atât de influenţabili şi de slabi din punct de vedere intelectual.

Filmuleţul nr. 4 — Frica de oamenilor

buncar4În cel de-al patrulea material video ni se relatează saga lui Kevin.

Kevin este un Martor care nu se află în buncăr. Relatarea ne face să înţelegem că el a fost mereu un creştin slab spiritual, dar se pare că ceea ce i-a umplut paharul lui Kevin a fost următorul lucru, potrivit uneia dintre surorile prezente:

Când mesajul nostru s-a schimbat din vestea bună în judecată, le-a spus tuturor că acest lucru ne va crea probleme şi că pentru el atât a fost.

Se sugerează că unul dintre motivele pentru care Martorii se ascund este că ‘mesajul lor de judecată’ a ajutat în declanşarea necazului celui mare şi a făcut ca populaţia şi guvernele lumii să se răscoale împotriva lor şi să-i vâneze.

Să lăsăm deoparte cazurile recunoscute de regimuri represive care persecută Martorii lui Iehova (precum Rusia de sub Vladimir Putin), pentru că aceste regimuri cel mai adesea persecută alte grupări religioase la fel de puternic şi să ne concentrăm pe ideea că toate guvernele democratice şi liberale se vor întoarce expres împotriva organizaţiei Watchtower pe motiv că Watchtower va începe să proclame „judecata“.

Problema cu această grandoare amăgitoare este că Corpul de Guvernare cu siguranţă nu a avut niciodată de biserica baptistă Westboro.

Pentru cei care nu ştiu, Westboro este o biserică fundamentalistă infamă cunoscută pentru antagonizarea populaţiei Statelor Unite cu propriile mesaje de „judecată“. Ei pichetează înmormântările militarilor americani cu pancarte pe care scrie „Mulţumim Domnului pentru soldaţii morţi“ şi apar la evenimente de gay pride cu bannere „Dumnezeu îi urăşte pe poponari“.

Biserica vrea să fie pe cât se poate de antagonistă şi de arţăgoasă, având „mesaje de judecată“ dincolo de limita oricărui mesaj pe care Watchtower s-ar gândi vreodată să-l poarte. Totuşi, până în 2016, membrii bisericii Westboro nu au fost prigoniţi către buncăre de către musculoşi guvernamentali. Majoritatea cetăţenilor îi ignoră pur şi simplu ca pe nişte idioţi de nedorit.

Propunerea mea umilă este că Martorii pot, în majoritatea ţărilor libere, să-şi facă mesajul de judecată cum vor ei şi cel mai rău lucru ce se poate întâmpla este că oamenii îi vor considera doar nişte jigodii.

Dacă guvernele democraţiilor liberale vor veni vreodată după Watchtower, va fi din cauza unor lucruri precum neputinţa de a raporta abuzul asupra copiilor, impunerea unor practici inumane şi abuzive precum evitarea şi nu pentru că Martorii vor fi pornit la drum cu însemne zicând „Iehova te va călca în picioare în teascul mâniei lui“.

Filmuleţul nr. 5 — Recunoştinţa

buncar5Episodul 5 din buncăr este foarte interesant, îndeosebi dacă suntem conştienţi de probleme recente pe care Watchtower le-a avut la nivel mondial cu reportajele privind scandalul referitor la abuzul asupra copiilor şi cu dificultăţile în legătură cu „lumina nouă“ revărsată cu privire la „generaţiile suprapuse“.

Materialul video începe cu scena în care gaşca din buncăr citeşte Psalmul 116:12:

Cum îl voi răsplăti pe Iehova pentru toate binefacerile sale faţă de mine?

Întrebată de o aplicare sugerată a acestui verset, una dintre locatarele buncărului răspunde:

Diferenţa constă în modul în care răspundem la aceste binefaceri. Pentru unii din congregaţie, binefacerile au devenit un test al loialităţii lor.

Hmm. Unde se îndreaptă ei cu asta? Ce sunt aceste ‘binefaceri’? Vorbesc despre jertfa de răscumpărare? Speranţa paradisului pământesc? Biblia?

Nu.

Vedem cât de curând că acest material este şi el un nou exemplu de material în care eşti momit să crezi una, dar ţi se prezintă altceva.

În contextul filmuleţului, „binefacerile“ se referă practic la orice lucru pe care organizaţia decide să-l facă sau să-l spună. Vedem un montaj în care se face un anunţ de pe podium şi se prezintă o înţelegere nouă a unei învăţături. De asemenea, vedem şi doi fraţi în auditoriu care se uită nemulţumiţi de aceste schimbări. O voce serioasă ne avertizează că aceşti fraţi

au găsit vină în ceea ce făcea sau nu făcea organizaţia.

Mi se pare foarte interesantă această exprimare.

Un lucru pe care organizaţia nu îl face în prezent este raportarea agresorilor pedofili la poliţie şi ştiu din proprie experienţă că din ce în ce mai mulţi Martori iau cunoştinţă cu acest fapt. Mulţi Martori vor nega că această practică există din pură ignoranţă şi poţi să-i dai seama că devin supăraţi când văd dovada acestor afirmaţii.

Este imposibil ca ei să nu le vorbească bătrânilor despre asta şi este imposibil ca rapoarte de asemenea anvergură să nu fi ajuns la Corpul de Guvernare. Ţinând seama de contextul materialului video, pare evident că Watchtower ne spune că orice critică a ceea ce organizaţia ‘nu face’ este lipsă de loialitate şi nerecunoştinţă faţă de Dumnezeu.

Nu înţeleg cum ar putea un Dumnezeu iubitor să aprecieze pe cineva care îl ajută pe un pedofil să scape de rigorile legii. Nu înţeleg nici cum poate cineva să considere acest lucru ca fiind o ‘binefacere’.

În plus, înţelegem că fraţii nerecunoscători murmură şi cu privire la „noua lumină“ care se predă. În prezent există o singură învăţătură majoră cu „lumină nouă“ revarsată recent, care ar putea să stârnească neplăceri (deşi noua prevedere din 2016 privind evitarea celor inactivi ar putea să se apropie de ea), iar aceasta este învăţătura privind generaţiile suprapuse.

Într-unul dintre articolele anterioare de pe JWsurvey, Lloyd Evans explică:

De zeci de ani, publicaţiile Watchtower au insistat că Armaghedonul este iminent pentru că, potrivit raţionamentului prezentat, generaţia de Martori unşi (cei care cred că vor merge la cer) care au trăit şi au înţeles evenimentele din 1914 nu vor muri înainte de izbucnirea Armaghedonului.

Această pretenţie era bazată pe Matei 24:34, unde Isus le-a spus continuatorilor săi că generaţia martoră la diferite semne apocaliptice nu va dispărea până când se împlini toate cuvintele sale, inclusiv „necazul cel mare“ (eveniment premergător Armaghedonului).

Sună mişto! Asta până să-ţi dai seama că toţi membrii acestei generaţii de oameni sunt practic morţi. Lloyd continuă:

Cea mai recentă soluţie, propusă de Watchtower în 2012, constă practic în cosmetizarea cuvintelor lui Isus, sugerând că „această generaţie“ nu trebuie să fie o singură generaţie, ci pot fi două.

Primul „grup“ al ‘acestei generaţii’ constă din persoane care au văzut şi au înţeles evenimentele din 1914, iar din al doilea grup fac parte cei care s-au născut înainte ca ultimii membri ai primului grup să moară (aşadar o generaţie „suprapusă“, contemporană).

Dacă nu înţelegeţi acest lucru, nu aveţi nicio vină. Chiar nu are nicio noimă învăţătura. Ea ignoră semantica limbii engleze, redefineşte cuvântul „generaţie“ şi presupune că auditoriul îşi va ignora cu bună ştiinţă aptitudinile de gândire logică prin faptul că afirmă un lucru de neînţeles ca fiind adevăr indisputabil.

La urma urmei, dacă poţi să insişti în mod arbitrar că o generaţie poate fi compusă din două grupuri, de ce să nu poţi avea trei, patru, cinci. . . până la infinit? Cuvântul „generaţie“ îşi pierde repede semnificaţia.

Învăţătura aceasta a intrat în vigoare cu scurt timp înainte să plec, dar chiar şi atunci ştiam din discuţiile personale cu Martorii că nimeni nu putea să o explice cum trebuie, nimănui nu-i plăcea să discute despre ea şi, pe drumul meu de ieşire din organizaţie, am întrebat punctual un bătrân dacă el chiar crede această învăţătură şi dacă mi-o poate dovedi doar folosind Biblia.

S-a uitat un pic ciudat la mine şi mi-a sugerat că învăţătura va fi „clarificată în continuare“ în viitor.

Cu siguranţă, experienţa mea nu este una izolată. După cât se pare, amploarea problemei este atât de mare încât JW Broadcasting a trebuit să dedice un întreg episod încercând să explice problema. Mai jos este analiza video a lui Lloyd Evans a episodului cu pricina:

Deci, pe scurt, vedem un nou filmuleţ care pretinde că vorbeşte despre un lucru, recunoştinţa, dar în cele din urmă se dovedeşte a fi despre altceva: „Nu mai puneţi întrebări incomode, nu mai arătaţi cu degetul la problemele din politicile şi doctrinele noastre. Faceţi ce vă spunem să faceţi şi gândiţi ce vă spunem să gândiţi“.

Filmuleţul nr. 6 — Stăpânirea de sine

buncar6Al şaselea filmuleţ din buncăr relatează experienţa unei surori care recunoaşte că a trebuit să se lupte cu „gândirea negativă“.

La ce referă ea prin „gândire negativă“?

Nu ni se spune concret ce înseamnă aceasta. Sentimente de nevrednicie? Nivel scăzut al stimei de sine? Nu pot fi sigur 100%, dar urmăriţi cum îşi descrie ea sentimentele:

Mă rugam, însă uneori sentimentele erau atât de puternice, încât nu ştiam ce să fac?

Voi putea vreodată să nu mă mai simt aşa?

Din punctul meu de vedere, aceasta sună ca şi cum ea ar descrie depresia. Ar trebui să ştiu. Eu m-am luptat cu depresie, la fel şi persoane apropiate mie. Ce-i răspunde sora mai în vârstă, pe care o abordează această persoană care aparent suferă de o depresie serioasă?

Biblia ne spune, în calitate de creştini, să ne rugăm pentru stăpânire de sine în faptele noastre, dar avem nevoie de aceeaşi stăpânire de sine şi în gândurile noastre.

În esenţă, sora îi spune că depresia este vina ei. Îi lipseşte stăpânirea de sine, trebuie să citească mai multe versete şi să se roage mai fierbinte pentru a-şi controla depresia. Nu se menţionează căutarea ajutorului medical de specialitate. Sora trebuie pur şi simplu să studieze Biblia, să se roage şi să-şi depăşească lipsa păcătoasă a stăpânirii de sine. Ne face să deducem că dacă ea nu poate să facă acest lucru, ea manifestă neloialitate faţă de Dumnezeu. Această afirmaţie este susţinută prin trimiterea la 1 Corinteni 9:25:

Oricine ia parte la o competiţie manifestă stăpânire de sine în toate lucrurile. Ei fac aceasta ca să primească o coroană pieritoare, însă noi facem aceasta pentru una nepieritoare.

Voi fi sincer: acest material video a făcut să fiarbă sângele în mine.

După cum am mai spus, am experienţă directă în ce priveşte gravitatea pe care o poate atinge depresia. În cel mai rău caz, oamenii îşi pot lua viaţa. Cazurile serioase de depresie necesită adesea ajutor de specialitate şi uneori tratament medicamentos şi doar cu acest ajutor poate fi cu adevărat posibilă o îmbunătăţire reală a vieţii persoanei deprimate.

Dar ideea de a-i spune unei persoane care suferă de depresie că ei trebuie pur şi simplu să cultive „stăpânirea de sine“ pentru a trece peste problemă este jignitoare şi chiar periculoasă. Nu poţi „repara“ depresia citind versete biblice şi făcând persoana să creadă că sentimentele ei sunt „vina lui“ că nu are stăpânire de sine.

Nu ştiu ce să mai spun aici. Acest material video va veni ca o palmă trasă pe faţa oricărui Martor care suferă într-adevăr de depresie şi îi va face să se simtă şi mai rău din cauza „păcatului“ de a se simţi deprimaţi.

Ar putea să-i facă pe ceilalţi Martori şi mai puţin înţelegători, ar putea să-i facă să considere persoana deprimată ca fiind fără stăpânire de sine şi fără loialitate, prin urmare o ‘tovărăşie rea’ şi să-i facă să se îndepărteze de Martorul deprimat. Să nu uităm şi faptul că necesitatea de a apela la ajutorul medical de specialitate este complet ignorat în acest material video şi mă sperie gândul impactului pe care acest material video îl poate avea asupra Martorilor vulnerabili.

Filmuleţul nr. 7 — Iubirea

buncar7Tema de bază a acestei părţi este: „Aveţi cu toţii prea multe chestii“.

Vedem un cuplu de pionieri într-un flashback relatând că în trecut aveau după cât se pare o viaţă confortabilă, deşi amândoi făceau pionierat. Înţelegem cu claritate că faptul de a avea o viaţă confortabilă este un lucru rău. Cuplul îşi vinde casa, se mută într-un apartament mult mai mic şi scapă de majoritatea lucrurilor deţinute.

De acord, ar fi frumos dacă Watchtower nu ar încerca să-i facă să se simtă prost pe cei care lucrează din greu şi aleg să trăiască confortabil din propriile mijloae, însă unii oameni chiar cred că simplificarea vieţii lor le dă ocazia să se focuseze pe alte obiective din viaţă, care le sunt importante. Fiecare cu ale lui.

Problema este că acest cuplu de pionieri decide să participe la Şcoala pentru Evanghelizatorii Regatului şi să se mute să slujească unde „e nevoia mai mare“. Sunt sigur că ei simt că Iehova şi organizaţia să se vor îngriji de ei.

Ne referim la aceeaşi organizaţie care acum face reduceri la personalul de la Betel, scapă de supraveghetorii itineranţi în vârstă şi, în general, renunţă la subvenţionarea slujitorilor speciali cu timp integral din cauza reducerilor de buget. Însă ajungem la finalul seriei de filmuleţe, pentru că în episodul 8 vine poliţia şi sparge uşa.

Filmuleţul nr. 8 — Credinţa

buncar8Nu prea e mult material demn de remarcat în ultimul material video din buncăr. Gaşca trece din nou în revistă filmuleţele anterioare, citesc nişte versete pentru a-şi întări credinţa, iar poliţia îşi dă seama că Martorii se ascund probabil în spatele marii uşi albe (Ce sunt ăştia? Incompetenţi ca Garcea?), iar ecranul devine negru în timp ce durii cu armură se năpustesc asupra fraţilor din buncăr.

Trebuie să menţionăm totuşi că tema de ansamblu a serialului este într-adevăr fascinantă. Materialele video revin mereu la aceleaşi teme. Nu mai puneţi întrebări incomode. Nu mai fiţi deprimaţi. Nu mai puneţi lumina nouă la îndoială. Nu mai ascultaţi oameni care au puncte de vedere diferite. Faceţi tot ce vă spunem şi zâmbiţi când spuneţi „da, să trăiţi“.

Programele congreselor Watchtower nu sunt scrise la întâmplare. Temele sunt adesea un răspuns la problemele şi tendinţele care îi preocupă pe cei din conducerea organizaţiei. Deci ce putem învăţa despre tendinţele curente din congregaţia mondială a Martorilor lui Iehova din aceste filmuleţe?

Martorii pun întrebări incomode. Martorii sunt deprimaţi. Martorii pun la îndoială „lumina nouă“. Martorii ascultă opinii alternative. Nu sunt suficienţi Martori care să facă ce li se spune — sau dacă o fac, mormăie pe la spate.

Nu cred că toate sunt roz pe tărâmul Watchtower.

Cred că Corpul de Guvernare are o problemă. S-ar putea ca nu doar Martorii de rând să fie cei pentru care acesta este #celmainasolcongres ţinut vreodată.

Pentru o analiză mai detaliată a acestor videoclipuri, incluzând multe idei care nu au fost parcurse aici, urmăriţi materialul video al lui Lloyd Evans. Nu vă vine să credeţi, dar acest articol abia atinge la suprafaţă caracterul infect al acestei serii de filmuleţe. Faceţi clic dacă aveţi curaj şi Lloyd vă va purta şi mai adânc în vizuina în formă de buncăr a iepurelui.

Publicat la 4 iunie 2016 pe JWsurvey.org de Daniel Walker (Covert Fade)

Acest articol a fost publicat în general, jwsurvey, practici, ştiri, video. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*