Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n. în cronologia Watchtower

de Alan Feuerbacher

Cartea Revelația: grandiosul deznodământ se apropie! menționează într-o casetă de la pagina 105 că în anul 1943, o cercetare anume a făcut necesară schimbarea anului 606 î.e.n. în 607 î.e.n. Acesta este mai degrabă un mod ciudat de a prezenta schimbarea unei date, cu scopul de a ascunde un motiv anume. Majoritatea Martorilor n-au nici o idee despre ce s-a făcut și de ce, dar înțelegerea cazului este un exercițiu interesant pentru înțelegerea înclinației societății Watchtower spre raționalizarea sau cosmetizarea greșelilor.

Studenții în Biblie nu-și dăduseră seama că între „înaintea erei noastre“ și „era noastră“ nu există anul zero. Mai târziu, în urma unor cercetări, s-a dovedit că cei 2 520 de ani nu începeau în 606 î.e.n., ci în 607 î.e.n. Atunci au înțeles că nu există anul zero; prezicerea referitoare la anul „1914 e.n.“ a rămas aceeași.

Mai întâi un pic de istorie despre anul 606 î.e.n. Pe la mijlocul secolului al 19-lea un mic număr de comentatori biblici au decis să interpreteze cei „70 de ani ai lui Ieremia” ca aplicându-se de la căderea Ierusalimului până la căderea Babilonului. Căderea celui din urmă se considera de către cei mai mulți, dar nu de toți, că s-ar fi întâmplat în 536 î.e.n. Venind înapoi cu 70 ani ajungem în 606 î.e.n. Prin 1871 Nelson H. Barbour a adoptat această idee și a început să construiască o “cronologie biblică” bazată pe ea, incluzând o prezicere că Cristos ar urma să se întoarcă în 1873. După ce Cristos nu a apărut, el a prezis anul 1874. După ce Cristos din nou nu s-a arătat, Barbour a făcut cercetări să găsească motivele pentru eșecul predicțiilor lui, iar în 1875 s-a oprit la ideea că Cristos s-a reîntors de fapt, dar în mod invizibil.

Intervine Charles Taze Russell la începutul lui 1876. Russell a citit despre ideile lui Barbour în revista acestuia Herald of the Morning, s-a asociat cu el și, cu timpul, a adoptat toate ideile lui Barbour despre „cronologia biblică”. Acestea includeau concepția că 2520 ani de „stăpânire păgână” s-ar sfârși în 1914.

Pentru a face calculul „timpurilor păgânilor” Barbour și Russell au început cu data incorectă de 536 î.e.n. pentru căderea Babilonului și întoarcerea evreilor din exil, au venit înapoi cu “cei 70 ani” până în 606 î.e.n., au adăugat 2520 ani (obținuți din 7 „timpuri păgâne” înmulțite cu 360 „ani profetici” pentru fiecare „timp”) și au ajuns în 1914 e.n. ca o dată semnificativă. Din nefericire, ei erau slabi ca matematicieni, scăpând din vedere că nu există un „an zero”, adică că de la începutul anului 1 î.e.n. până la începutul anului 1 e.n. era un an, nu doi. Ar fi trebuit să ajungă astfel la anul 1915, nu la 1914.

Prin 1904 Russell a realizat că exista o problemă serioasă și a început să oscileze în legătură cu 1914, scriind uneori că 1915 ar putea fi data magică în cronologia lui. La începutul lui 1914 unul dintre directorii Societății i-a arătat lui Russell că data lui fundamentală pentru cronologie ar putea fi incorectă în lumina descoperirilor făcute după 1890 cum că Babilonul căzuse în realitate în 539 î.e.n., iar evreii se întorseseră în 537 sau 538 î.e.n., și astfel că data de 606 trebuia deplasată la 607 î.e.n. Russell n-a făcut însă nimic cu această informație, dar ea a fost publicată în 1917 în The Finished Mystery [Taina împlinită] și într-un plan al cronologiei dintr-un articol din 1935 al lui Golden Age [Epoca de aur]. Societatea s-a oprit la cronologia bazată pe 606 până la puțin timp după moartea lui Rutherford în 1942.

În acea vreme Fred Franz a devenit adevăratul teolog șef și eruditul absolut al WTS. În 1943 el a scris cartea The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă va face liberi], care era un fel de sumar al multor învățături ale Martorilor de la acel timp.

Freddie a folosit data de 606 î.e.n. pentru căderea Ierusalimului și începutul timpurilor păgâne până pe la mijlocul cărții. La acel punct a decis să schimbe data pentru începutul timpurilor păgâne la 607 î.e.n., ceea ce a și făcut explicând că “anul laic” își avea de fapt începutul în toamna anului anterior, așa încât în loc să înceapă în 606 î.e.n., timpurile păgâne ar fi început în toamna lui 607 î.e.n. Nu este logic? Vezi pagina 239 a cărții pentru detalii.

Din nefericire, Freddie a uitat să schimbe și data căderii Ierusalimului la 607. Astfel în tot restul cărții lui din 1943, a scris că timpurile păgâne au început în toamna lui 607 î.e.n., iar Ierusalimul a căzut circa zece luni mai târziu în vara lui 606 î.e.n. El a observat că aceasta crea o problemă conceptuală și ca urmare un an mai târziu în cartea The Kingdom Is At Hand [Regatul este aproape] a mutat data înapoi cu un an. Vezi pagina 171 pentru detalii, unde se găsește o notă de subsol explicând că data a fost schimbată de fapt în cartea din 1943 (nu a fost).

Explicația lui Freddie despre schimbarea datei timpurilor păgâne este un exemplu excelent de treabă făcută de mântuială. Russell începuse întotdeauna timpurile păgâne în toamna lui 606 î.e.n. Explicația lui Freddie susținea că schimbarea făcută de el de la 606 la 607 era o chestiune de doar câteva luni, în timp ce în realitate era vorba de un an întreg. Faptul este complet neevident din „explicația” de la pagina 239.

Mai mult, în edițiile neenglezești ale The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă va face liberi] publicate la un an sau mai mult după 1943, explicațiile despre schimbarea lui 606 î.e.n. la 607 î.e.n. au fost înlocuite cu explicații despre schimbarea lui 607 în 608 î.e.n., cu excepția rezultatului final care susținea că timpurile păgâne au început în 607 î.e.n. Aceasta este tot una cu a explica cuiva în engleză că 3+5=10, iar în germană că 4+5=10. Ambele explicații nu sunt doar greșite, ci și incompatibile una cu alta. […]


Articolul se bazează pe analiza realizată de Alan Feuerbacher pe blogul său:
History of the Change of 606 to 607 B.C. in Watchtower Chronology

Vezi și:
The Evolution of 606 to 607 B.C.E. in Watchtower Chronology
The Change of 606 to 607 B.C. as the Start of the „Gentile Times”
Inconsistent Watchtower Methodology


Acest articol a fost recuperat de pe site-ul martorii.ro

Acest articol a fost publicat în doctrină și etichetat cu , , , , , , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*